De periode tussen het einde van de jaren '90 tot ongeveer 2000 was een ontdekkingsreis naar materialen, technieken en thema's. Materialen (silicone, plastic, …) vinden toepassing buiten hun gebruikelijke context en worden gekoppeld aan nieuwe technieken. Later groeiden deze technieken uit tot eigen stijlkenmerken, die ook terug te vinden zijn in het 2D-werk.
Rij 1 - Plastics: vlnr Windows 1 (1998), Windows 2 (2000), L'amour méchanique (2000) en Zonderlinge vroomheid (2008)
Rij 2 - Silicone: vlnr Communication? (2000), Protection (2002), Body (2006), Camille (2007)
Rij 3: Baudolino (2012), El Barco, Zonder titel (2019), Oeps! (2021)
Polyester
In 2005 maakt het polyester zijn intrede in Erlends atelier. Een nieuw materiaal met quasi onuitputtelijke mogelijkheden. Erlend combineert polyester met andere materialen: verf, plamuur, silicone, pvc, ...
Oude meesters als Bosch, Bruegel, Goya en Ensor inspireren, maar de thema's zijn de grote vraagstukken van vandaag: milieu, migratie, macht, ...
Rij 1: Pijn (2009), (2009), Val van de blinden (2009), Anatomy of anonimity (2010) en Het schip der dwazen (2010)
Rij 2: 9.Ov.Pe (2013 - in Galerie Duboys, Parijs), De koning is dood, leve de koning (2014 - in 'In den bouw, Kalken), Stikken (2015 - tuinproject in Temse), Passie (2016 - in Centre d'Art Sacré in Lille);
Ri 3: De Zotten (kasteel Poeke)
Aanvankelijk werkte Erlend vooral met glas. Een voorbeeld is de Cupido uit 1994 (zie hieronder).
Hij maakte zelfs hele installatie uits glas, zoals de 'Mini' (1993) en 'Bal Masqué Karaoke' (1996)